Dia litúrgic: El Baptisme del Senyor (C) 13-1-2013

Text de l'Evangeli (Lc 3,15-16.21-22): En aquell temps, el poble vivia en l'expectació, i tots pensaven si Joan no fóra potser el Messies. Joan respongué dient a tothom: «Jo us batejo amb aigua, però ve el qui es més fort que jo, i jo no sóc digne ni de deslligar-li les corretges de les sandàlies: Ell us batejarà amb l'Esperit Sant i amb foc». Tot el poble es feia batejar, i Jesús també fou batejat. Mentre pregava, el cel s'obrí, i l'Esperit Sant baixà cap a Ell en forma visible, com un colom, i una veu digué des del cel: «Tu ets el meu Fill, el meu estimat; en tu m'he complagut». Comentari: Tu ets el meu Fill, el meu estimat; en tu m'he complagut Avui, contemplem Jesús ja adult. L'Infant del Pessebre arriba a ser un home complet, madur i respectable, i arriba el moment en el qual ha de treballar en la feina que el Pare li havia confiat. És així com el trobem a l'hora d'encetar aquesta tasca en el Jordà: incorporat a la fila dels homes del seu temps que anaven a escoltar Joan, tot demanant-li el bany del baptisme, com a signe de neteja i renovació interior. Allí és descobert i assenyalat per Déu: «Mentre pregava, el cel s'obrí, i l'Esperit Sant baixà cap a Ell en forma visible, com un colom, i una veu digué des del cel: ‘Tu ets el meu Fill, el meu estimat; en tu m'he complagut’» (Lc 3,21-22). És l'etapa preparatòria del gran camí que es disposa a emprendre i que el conduirà fins la Creu. És el primer acte de la seva vida pública, la seva investidura com a Messies. És també el proemi del seu estil de fer: no obrarà amb violència, ni amb crits i soroll, sinó amb silenci i suavitat. No trencarà la canya que s'esberla, sinó que l'ajudarà a mantenir-se ferma. Obrirà els ulls als cecs i alliberarà els captius. Els senyals messiànics que descrivia Isaïes, s'acompliran en Ell. Nosaltres en som els beneficiaris perquè, com llegim avui en la carta de sant Pau: «Ens ha salvat no per les bones obres que podíem haver fet, sinó pel seu amor, mitjançant el bany regenerador i el poder renovador de l'Esperit Sant que Ell ha vessat abundosament sobre nosaltres (...). Així, fets justos per la seva gràcia, som, en esperança, hereus de la vida eterna» (Tt 3,5-7). La festa del Baptisme de Jesús ha de recordar-nos el nostre propi Baptisme i els compromisos que en nom nostre van fer els nostres pares i padrins quan ens van presentar a l'Església per fer-nos deixebles de Jesús: «El Baptisme ens ha alliberat de tots els mals, que són els pecats, però amb la gràcia de Déu hem de complir totes les coses bones» (Sant Cesari d'Arles).