MINI-FULLS - CREURE - N.7

Viure el Sagrament del PERDÓ

el sagrament del creixement humà

El perdó-reconciliació és una necessitat per a tots

Perquè estic "aprenent" a ser "persona humana", perquè visc en un estat de "creixement" i perquè sóc "lliure i responsable";

Perquè estic immers en una xarxa de relacions interpersonals que em fan responsable d'una missió davant de Déu, dels altres i de mi mateix:

. Constantment hauré de fer "opcions personals". Seré "temptat" i hauré d'escollir entre allò que em pot ajudar a créixer i a ser més persona i allò que em pot paralitzar o destruir com a persona.

. Viuré moments de dubte i de cansament. Puc equivocar-me i ser infidel. He d'acceptar aquest repte amb serenor i pau interior. És la conseqüència de la meva llibertat i de la meva responsabilitat.

. Sovint, m'hauré de re-orientar per continuar la lluita amb confiança, malgrat les caigudes i les equivocacions.

. M'hauré de reconciliar amb els altres, amb Déu i amb mi mateix per poder viure en pau i afrontar el futur amb optimisme.

Unes actituds que hauria de cultivar:

. M'he d'acceptar feble i pecador, però sense perdre mai de vista que tinc una capacitat infinita de vida i d'amor. Déu m'ofereix la seva ajuda per ser tot allò que puc ser: "fill seu!" Jesús em marca el camí.

. M'he d'estimar amb la meva realitat actual de pecador, però no "conformar-m'hi". És la plataforma a partir de la qual, amb el meu esforç i amb l'ajuda de Déu i dels altres, puc esdevenir millor.

. Estar convençut que Déu continua estimant-me i estant amb mi fins i tot quan peco. Em mostra la seva comprensió, em crida a superar-me i m'ofereix el seu perdó i la força del seu Esperit.

. Déu em coneix prou bé. Per això no té por del meu pecat. El que el preocupa és que em deixi portar pel desànim i que abandoni la lluita i l'esforç per refer-me i millorar-me. Ell se sent obligat a respectar la meva llibertat.


Les actituds de Déu envers el pecador:

. Perquè és un Pare que m'estima, li dol que jo opti voluntàriament (per feblesa, deixadesa, gust de l'aventura, falses ilAlusions...) per una manera de viure que em perjudicarà a mi i els altres, perquè anirà destruint elements importants de la meva realitat humana. (Puc llegir Lc 15,11-32).

. Déu respecta la meva llibertat i les meves decisions. Vol que sigui lliure i fidel, responsable de mi mateix i de la meva vida. Tinc la capacitat i el deure "d'administrar" el que se m'ha confiat (Mt 25,14-30).

. Quan giro l'esquena a Déu i l'abandono, el seu amor de Pare i el desig que té del meu bé i del bé dels altres se senten defraudats, ofesos. Li costa d'acceptar el meu gest, encara que el comprengui i el respecti (Lc 15,11-32).

. El seu amor incondicional el porta a fer tot el que pot per ajudar-me. Desitja el meu retorn "lliure" i m'espera amb els braços i el cor oberts. M'ofereix l'abraçada del perdó i em fa recuperar tota la meva dignitat (fill pròdig, Pere, Maria Magdalena…). El seu perdó és incondicional i per sempre!

. Em diu l'alegria que experimenta, quan em "converteixo" i torno a ell: "En el cel hi haurà més alegria per un sol pecador que es converteixi que no pas per noranta-nou justos que no necessiten conversió" (Lc 15,7).

. "Déu ha estimat tant el món que li ha donat el seu Fill perquè no es perdi ningú dels qui creuen en ell, sinó que tinguin vida eterna" (Jn 3,16). Jesús

deia: "No he vingut a cridar els justos sinó els pecadors (Mt 9,13).

. "Aquell de vosaltres que no tingui pecat, que tiri la primera pedra" (Jn 8,7).

"Si afirmàvem que no tenim pecat, ens enganyaríem a nosaltres mateixos, i la

veritat no estaria en nosaltres (1Jn 1,8).

. "D'aquesta manera coneixerem que som de la veritat i davant de Déu

mantindrem en pau la nostra consciència. Perquè, encara que la consciència

ens acusi, Déu és més gran que la nostra consciència i ell ho sap tot" (1Jn

3,19-20). "La veritat us farà lliures" (Jn 8,32).

_________________________________________________

. Déu m'ofereix sempre el seu PERDÓ, perquè mai no deixa d'estimar-me i de desitjar el millor per a mi i la felicitat. És PARE i és AMOR!

. Però, perquè el seu perdó sigui eficaç per a mi, jo l'he d'acceptar i reconciliar-me: refer el que he fet malbé i reparar el que s'ha trencat.

. La RECONCILIACIÓ, quan és sincera i autèntica, fa créixer l'amor i la confiança. És una dinàmica indispensable del meu creixement humà.

_________________________________________________

Unes PREGÀRIES realistes

i molt útils per al meu equilibri:

Déu meu, concedeix-me:

. SERENITAT per acceptar

les coses que, malgrat el meu esforç

i la meva bona voluntat,

no puc canviar.

. VALOR per canviar

les coses que, amb el meu esforç,

amb la teva ajuda i la dels altres,

puc canviar.

. SAVIESA i SENY per reconèixer

el que puc canviar i millorar,

i el que no puc canviar ni millorar.

Senyor, m'agradaria poder venir a tu

amb el somriure satisfet del qui és

perfecte i ha complert el seu deure.

Però, si sóc sincer amb mi mateix,

m'he de presentar davant teu

amb una mirada humil i confiada

perquè, malgrat la meva bona voluntat,

no arribo mai a ser bo (bona) del tot;

la feblesa i la infidelitat

són sempre presents en la meva vida.

Una vegada més, et dic amb sinceritat

que t'estimo i et vull ser fidel;

però necessito la força del teu Esperit

per continuar lluitant cada dia

per vèncer el mal i ser millor.

Sé que mai no deixaràs d'estimar-me

i que sempre confiaràs en mi.

Gràcies per la fidelitat del teu amor

i la generositat del teu perdó.

______________________________________________________________________

Jesús digué als deixebles: "A qui perdonareu els pecats, li quedaran perdonats" (Jn 20,23). "Tot allò que lligueu a la terra quedarà lligat al cel"(Mt 18,18).

Prego amb aquest salm

Compadeix-te de mi, Déu meu,

tu que estimes tant;

tu que ets tan bo,

esborra les meves faltes.

Renta'm ben bé de les culpes,

purifica'm dels pecats.

Crea en mi un cor ben pur,

fes renéixer en mi un esperit ferm.

Torna'm el goig de la salvació,

que em sostingui

un esperit magnànim (Salm 50).

Confesso els meus pecats

i en demano perdó

Amb senzillesa i sinceritat,

em reconec pecador i feble;

demano perdó i ajuda

a Déu, a Maria

i als germans

del cel i de la terra.

Mai no estic sol;

sempre podré comptar

amb el seu amor.

Jo confesso a Déu totpoderós

i a vosaltres, germans,

que he pecat, per culpa meva,

de pensament, paraula,

obra i omissió.

Per això, demano

a la Verge Maria, Mare de Déu,

als àngels i als sants,

i a vosaltres, germans,

que pregueu per mi

a Déu nostre, Senyor.


10 ETAPES per VIURE el sagrament del Perdó

1. CREURE en la persona humana:

Estar convençut que puc ser millor,

perquè tinc una capacitat infinita de vida i d'amor.

Estic fet a imatge de Déu i sóc fill (filla) seu.

2. Per al meu creixement humà, prendre JESÚS com a punt de referència:

A l'Evangeli em revela qui puc ser i com hauria de viure.

Per a mi, Jesús és Camí, Veritat i Vida.

3. Ser REALISTA i SINCER:

Acceptar-me limitat i feble, necessitat de perdó i d'ajuda,

però, alhora, creure en mi i estimar-me

com Déu creu en mi i m'estima .

4. Confiar en l'AMOR INCONDICIONAL DE DÉU

Mai no es cansarà de mi, perquè sóc el seu fill estimat;

m'ofereix el PERDÓ i em vol ajudar a ser millor! Em salva!

5. Creure en la bona voluntat i en l'amor dels GERMANS.

Són molts els qui em volen i em poden ajudar; confien en mi

i, amb el seu amor i el seu perdó, m'expressen l'amor i el perdó de Déu.

6. Estar decidit a fer un ESFORÇ SINCER per millorar.

Ser senzill, humil i realista; deixar-me ajudar.

7. Per un CANVI EFICAÇ (convertir-me!):

Reconèixer d'una manera precisa i confessar

els meus límits, les meves febleses i les meves infidelitats.

Fer-ho amb serenor, optimisme i confiança,

perquè sé que puc anar millorant. No estic sol!

8. DEMANAR PERDÓ i RECONCILIAR-ME:

Amb Déu, amb els altres i amb mi mateix.

9. Deixar-me ACOLLIR:

Amb el Sagrament del PERDÓ-RECONCILIACIÓ,

"CELEBRO" i "VISC" l'amor incondicional de Déu

i expresso el meu desig sincer d'esforçar-me per ser més fidel.

10. Manifestar el meu agraïment i la meva BONA VOLUNTAT:

Expressar-ho amb algun gest concret que expressi el meu esforç..

________________________________________________________

Així, el Sagrament del Perdó esdevindrà realment

EL SAGRAMENT DEL CREIXEMENT HUMÀ!

____________________________________________

Josep Codina-Farrés - Centre Catequesi Pare Claret - Girona